Herken je dit?
Je doet je best in gesprekken met leerlingen.
Je stelt vragen, luistert, geeft adviezen en tips en je probeert ze te motiveren.
Soms werkt het: het gesprek loopt goed, je voelt verbinding.
Maar net zo vaak zakt de leerling onderuit, knikt mee, zegt “Komt goed…”
en jij weet: er gaat niets veranderen.
Ondertussen zie je leerlingen blijven hangen in gedrag dat ze niet helpt:
uitstellen, te laat komen, niets doen met afspraken.
En jij zet je volop in om ze in te laten zien dat het anders moet, terwijl het weinig oplevert.
Er is een andere manier
Motiverende Gespreksvoering (MGV) is een bewezen methode waarmee je leerlingen helpt hun
eigen motivatie te ontdekken en om te zetten in actie.
Je leert gesprekken voeren die niet voelen als trekken of duwen, maar als samenwerken.
Gesprekken waarin leerlingen zelf inzicht krijgen, keuzes maken en écht stappen zetten.
Voer je gesprekken waar je energie van krijgt.
Verrassen leerlingen je met hun eigen ideeën en oplossingen.
Ervaar je minder weerstand en meer eigenaarschap in de klas.
Heb je meer rust, structuur en zelfvertrouwen in gesprekken.
Sluit je je werkdag af met voldoening, omdat je ziet dat er écht iets verandert.
▸ Geen verzameling werkvormen of een kant‑en‑klaar mentorlessenpakket, maar een fundamentele shift in hoe je één‑op‑één gesprekken voert met leerlingen.
▸ We werken met situaties die jij zelf meebrengt, zodat je morgen al verschil merkt.
▸ Je ontdekt hoe je leerlingen helpt zo te denken en te praten dat ze zichzelf verrassen met hun eigen inzichten.
▸ De methode is bewezen effectief: uit onderzoek (Miller & Rollnick, 2013) blijkt dat motiverende gespreksvoering leidt tot hogere motivatie en betere leerresultaten.

Jantine - docent en projectleider
'Echt mooi om te leren dat je met een andere benadering zoveel meer kan bereiken. In plaats van sleuren en trekken en beslissingen voor een leerling te maken. Echt luisteren naar de leerling en hem de leiding geven.'

Esther - studiecoach en docent Engels
‘Het zweet op de juiste rug krijgen, dat was wat mij triggerde. En dat hebben we geweten! Oefenen, oefenen, oefenen en het was leuk, ontspannen en praktisch. De leerling aan het werk zetten op een positieve manier.’

Eric - leraar Expertisepunt
'Op de werkvloer is dit direct toepasbaar. Je merkt het verschil in hoe leerlingen reageren. Ze nemen zelf initiatief, en dat maakt ons werk als docenten zoveel waardevoller.'
Wat je krijgt als je op de wachtlijst komt
Je krijgt als eerste bericht zodra de nieuwe data bekend zijn.
Je mag meedenken over het moment (en over online of op locatie).
Je ontvangt een voordeelprijs zodra de training open gaat.
Je zit uiteraard nergens aan vast.
Gratis en vrijblijvend

Je leert hoe je in een gesprek snel tot de kern komt én de focus houdt, zonder dat het gehaast voelt.

Je leert hoe je een leerling helpt om zelf in te zien dat verandering nodig is, zonder te overtuigen of te waarschuwen.

Je ontdekt waarom leerlingen soms geen oplossingen bedenken en hoe jij technieken inzet waarmee zij wél zelf met ideeën komen.

Je krijgt concrete manieren om leerlingen die afwachten of verwachten dat jij het oplost in beweging te zetten.

Je oefent hoe je met een leerling die niet wil praten tóch een waardevol gesprek kunt hebben dat vertrouwen geeft en tot inzicht leidt.

Anna - studiecoach en docent Nederlands
'Als (studie)coach voer ik elke week meerdere gesprekken met pubers. Zij zijn niet altijd gemotiveerd, dus deze training leek me handig om te volgen. Ik heb handige tools gekregen om mee te oefenen. Het lukt nu veel beter om structuur in een gesprek aan te brengen en ik ben me bewuster van veel dingen, zoals behoudtaal en verandertaal. Pauline voorziet je op een rustige manier, met de nodige humor, van feedback. Aanrader!'

Maeike - docent Engels
'De training motiverende gespreksvoering vond ik heel waardevol. Na tien jaar mentoraat en docentschap dacht ik wel aardige gesprekstechnieken te hebben maar ik heb echt ontzettend veel geleerd. Mijn gesprekken met leerlingen zijn heel anders en veel effectiever geworden.'

Joël - docent Frans
'Pauline biedt met haar training Motiverende Gespreksvoering echt een hands‑on totaalpakket. Vooral de combinatie van de live trainingen met de online leeromgeving en de boeken zorgt ervoor dat je echt kan leren op het moment dat jij wil en dat er een mooi tempo in de trainingen zit. Zeker voor iedereen geschikt die zich in MGV wil verdiepen en gelijk praktisch aan de slag wil. Ik gun elke mentor zo’n cursus!'

Ik ben Pauline Jonker. Trainer, spreker en schrijven van de boeken 'Motiveer en leer!' en 'Komt wel goed!'
Jarenlang stond ik zelf voor de klas en begeleidde ik in mijn eigen onderwijspraktijk leerlingen die vastliepen in motivatie. Ik merkte hoe vaak ik tijdens gesprekken harder werkte dan mijn leerlingen.
Ik lag ’s nachts wakker en dacht: hoe krijg ik die leerling nou aan het verstand dat hij het anders moet aanpakken? Maar hoe hard ik ook trok, de leerling ging er geen stap harder door lopen. Dat moest anders!
Toen ik me verdiepte in Motiverende Gespreksvoering ervoer ik zelf het verschil. Mijn gesprekken werden waardevoller en leuker, en ik kon het veel beter loslaten. Precies dat gun ik jou ook: gesprekken die werken en energie opleveren.
Ik werk praktisch, nuchter en to the point. In elke training hoor ik terug hoe fijn mensen de sfeer vinden en dat deze uitnodigt om echt te kunnen oefenen.
Het doel is altijd dat je, dat wat je leert tijdens de training, de volgende dag met vertrouwen kunt toepassen in je werk.
Zodra er voldoende aanmeldingen zijn, bepaal ik de startdatum van de volgende groep.
Door op de wachtlijst te staan, denk je mee over het moment, kies je de vorm die bij je past en krijg je als eerste toegang voor de laagste prijs.
100% vrijblijvend: geen verplichtingen, wel als eerste op de hoogte.