Herken je dit?
Je voert gesprekken met leerlingen/studenten of stagiaires.
Je stelt vragen, luistert, adviseert en motiveert.
Maar toch....
zeggen ze vaak “weet ik niet” en komt het gesprek niet echt verder
knikken ze mee zonder dat er iets verandert
val je in herhaling met dezelfde vragen
ben jij hard aan het werk terwijl zij achterover leunen
lopen gesprekken met bepaalde doelgroepen (ADHD, ASS, thuiszitters) sneller vast
of merk je dat leerlingen/studenten weinig eigenaarschap tonen
Er is een andere manier
Motiverende Gespreksvoering (MGV) is een bewezen methode waarmee jij:
de leerling/student aan het denken zet
leerlingen/studenten helpt hun eigen motivatie te ontdekken
weerstand vermindert
en gesprekken voert die daadwerkelijk voor beweging zorgen.
Zonder dat je hoeft te trekken, duwen of overtuigen.
praat de leerling/student meer dan jij
komt de leerling/student zelf met ideeën en oplossingen
krijg je meer openheid, motivatie en eigenaarschap
weet je hoe je een “weet ik niet”-reactie ombuigt
voer je gesprekken die wél iets opleveren
voel je meer rust en plezier in gesprekken
▸ Geen verzameling werkvormen of een kant‑en‑klaar mentorlessenpakket, maar een fundamentele shift in hoe je één‑op‑één gesprekken voert met leerlingen.
▸ We werken met situaties die jij zelf meebrengt, zodat je morgen al verschil merkt.
▸ Je ontdekt hoe je leerlingen helpt zo te denken en te praten dat ze zichzelf verrassen met hun eigen inzichten.
▸ De methode is bewezen effectief: uit onderzoek (Miller & Rollnick, 2013) blijkt dat motiverende gespreksvoering leidt tot hogere motivatie en betere leerresultaten.
Voor iedereen die gesprekken voert met jongeren
docenten
mentoren
studiecoaches
praktijkopleiders / werkbegeleiders
decanen
zorgcoördinatoren
begeleiders van stagiaires
coaches van thuiszitters of leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften

Jantine - docent en projectleider
'Echt mooi om te leren dat je met een andere benadering zoveel meer kan bereiken. In plaats van sleuren en trekken en beslissingen voor een leerling te maken. Echt luisteren naar de leerling en hem de leiding geven.'

Esther - studiecoach en docent Engels
‘Het zweet op de juiste rug krijgen, dat was wat mij triggerde. En dat hebben we geweten! Oefenen, oefenen, oefenen en het was leuk, ontspannen en praktisch. De leerling aan het werk zetten op een positieve manier.’

Eric - leraar Expertisepunt
'Op de werkvloer is dit direct toepasbaar. Je merkt het verschil in hoe leerlingen reageren. Ze nemen zelf initiatief, en dat maakt ons werk als docenten zoveel waardevoller.'
Kleine groep, veel persoonlijke aandacht
1 live trainingsdag in Ermelo
📅 Vrijdag 23 januari — 10.00 tot 16.00
2 online sessies
📅 Vrijdag 6 februari — 09.00 tot 12.00
📅 Vrijdag 6 maart — 09.00 tot 12.00
Boek 'Komt wel goed!'
Lunch, koffie/thee enz. tijdens de live dag
Kleine groep: 4 tot 6 deelnemers
voordeelprijs t/m 17 december daarna voor:

Je leert hoe je in een gesprek snel tot de kern komt én de focus houdt, zonder dat het gehaast voelt.

Je leert hoe je een leerling helpt om zelf in te zien dat verandering nodig is, zonder te overtuigen of te waarschuwen.

Je ontdekt waarom leerlingen soms geen oplossingen bedenken en hoe jij technieken inzet waarmee zij wél zelf met ideeën komen.

Je krijgt concrete manieren om leerlingen die afwachten of verwachten dat jij het oplost in beweging te zetten.

Je oefent hoe je met een leerling die niet wil praten tóch een waardevol gesprek kunt hebben dat vertrouwen geeft en tot inzicht leidt.

Anna - studiecoach en docent Nederlands
'Als (studie)coach voer ik elke week meerdere gesprekken met pubers. Zij zijn niet altijd gemotiveerd, dus deze training leek me handig om te volgen. Ik heb handige tools gekregen om mee te oefenen. Het lukt nu veel beter om structuur in een gesprek aan te brengen en ik ben me bewuster van veel dingen, zoals behoudtaal en verandertaal. Pauline voorziet je op een rustige manier, met de nodige humor, van feedback. Aanrader!'

Maeike - docent Engels
'De training motiverende gespreksvoering vond ik heel waardevol. Na tien jaar mentoraat en docentschap dacht ik wel aardige gesprekstechnieken te hebben maar ik heb echt ontzettend veel geleerd. Mijn gesprekken met leerlingen zijn heel anders en veel effectiever geworden.'

Joël - docent Frans
'Pauline biedt met haar training Motiverende Gespreksvoering echt een hands‑on totaalpakket. Vooral de combinatie van de live trainingen met de online leeromgeving en de boeken zorgt ervoor dat je echt kan leren op het moment dat jij wil en dat er een mooi tempo in de trainingen zit. Zeker voor iedereen geschikt die zich in MGV wil verdiepen en gelijk praktisch aan de slag wil. Ik gun elke mentor zo’n cursus!'

Ik ben Pauline Jonker. Trainer, spreker en schrijven van de boeken 'Motiveer en leer!' en 'Komt wel goed!'
Jarenlang stond ik zelf voor de klas en begeleidde ik in mijn eigen onderwijspraktijk leerlingen die vastliepen in motivatie. Ik merkte hoe vaak ik tijdens gesprekken harder werkte dan mijn leerlingen.
Ik lag ’s nachts wakker en dacht: hoe krijg ik die leerling nou aan het verstand dat hij het anders moet aanpakken? Maar hoe hard ik ook trok, de leerling ging er geen stap harder door lopen. Dat moest anders!
Toen ik me verdiepte in Motiverende Gespreksvoering ervoer ik zelf het verschil. Mijn gesprekken werden waardevoller en leuker, en ik kon het veel beter loslaten. Precies dat gun ik jou ook: gesprekken die werken en energie opleveren.
Ik werk praktisch, nuchter en to the point. In elke training hoor ik terug hoe fijn mensen de sfeer vinden en dat deze uitnodigt om echt te kunnen oefenen.
Het doel is altijd dat je, dat wat je leert tijdens de training, de volgende dag met vertrouwen kunt toepassen in je werk.
Kleine groep, veel persoonlijke aandacht
1 live trainingsdag in Ermelo
📅 Vrijdag 23 januari — 10.00 tot 16.00
2 online sessies
📅 Vrijdag 6 februari — 09.00 tot 12.00
📅 Vrijdag 6 maart — 09.00 tot 12.00
Boek 'Komt wel goed!'
Lunch, koffie/thee enz. tijdens de live dag
Kleine groep: 4 tot 6 deelnemers
voordeelprijs t/m 17 december daarna voor: