Voer jij je gesprekken vooral op onderbuikgevoel? Je doet enorm je best en werkt hard, maar je hebt geen idee of dat wat je doet tijdens de gesprekken echt helpt om jouw leerlingen in actie te krijgen. Sommige gesprekken zijn fijn en lopen goed. Bij andere gesprekken gaat het moeizaam. Maar waarom?
Jij bent vooral hard aan het werk: je stelt vragen, komt met oplossingen, probeert de ander te motiveren. En dan zie je het gebeuren bij je leerling: steeds verder onderuitzakken, mee knikken, sociaal wenselijke antwoorden. 'Komt goed, ga ik doen.'
Of de leerling gaat juist direct in de weerstand zodra jij met adviezen komt. 'Dat werkt niet voor mij hoor.'
Het gesprek is klaar en je weet: er gaat niets veranderen.
En dat is frustrerend omdat je ziet dat leerlingen blijven hangen in gedrag dat ze niet helpt, zoals: uitstellen, te laat komen, niet effectief leren, geen huiswerk maken, ruzie zoeken of storen tijdens de les.
Je wilt het graag anders, maar hoe?
Misschien heb je al eens een training gevolgd over gesprekstechnieken. Misschien heb je mentorlessen geprobeerd of nieuwe werkvormen. Soms werkte het even, maar op de lange termijn veranderde het niet. Je bleef hard werken om iemand anders in beweging te krijgen. En die ander ging er geen stap harder door lopen...
Motiverende Gespreksvoering (MGV) is een bewezen methodiek waarmee je leerlingen helpt hun eigen motivatie te ontdekken en om te zetten in actie.
Je leert gesprekken voeren die niet voelen als trekken en duwen, maar als een natuurlijke samenwerking. In plaats van te strooien met oplossingen leer je de juiste vragen te stellen en écht te luisteren, waardoor leerlingen zelf inzicht krijgen en in beweging komen.
In deze training ontdek je een evidence-based methode om leerlingen echt in beweging te krijgen. Motiverende Gespreksvoering is ontwikkeld en uitgebreid onderzocht in binnen- en buitenland, en de werking ervan is keer op keer bewezen in onderwijscontexten. Onderzoek laat zien dat gesprekken gevoerd volgens deze methode significant meer gedragsverandering opleveren dan gesprekken die gebaseerd zijn op advies en overtuigen.
Niet door harder te werken, maar door gesprekken te voeren waarin je samenwerkt met de leerling. Je gaat ervan uit dat de motivatie, vaardigheden en mogelijkheden er al zijn. Jij helpt ze naar boven te halen.
▸ Geen verzameling werkvormen of een kant‑en‑klaar mentorlessenpakket, maar een fundamentele shift in hoe je één‑op‑één gesprekken voert met leerlingen.
▸ We werken met situaties die jij zelf meebrengt, zodat je morgen al verschil merkt.
▸ Je ontdekt hoe je leerlingen helpt zo te denken en te praten dat ze zichzelf verrassen met hun eigen inzichten.
▸ De methode is bewezen effectief: uit onderzoek (Miller & Rollnick, 2013) blijkt dat motiverende gespreksvoering leidt tot hogere motivatie en betere leerresultaten.
▸ Fijne en waardevolle gesprekken voeren waar je energie van krijgt.
▸ Leerlingen die je positief verrassen met inzichten, keuzes en stappen die ze zelf bedenken.
▸ Een klas waar de sfeer verbetert en jij met voldoening de dag afsluit.
▸ Minder frustratie na gesprekken, omdat je ziet dat er daadwerkelijk iets in beweging komt.
▸ Een duidelijke structuur en handvatten voor gesprekken, waardoor je met meer rust en focus je werk doet.
▸ Meer vertrouwen voelen in je rol als docent of mentor, omdat je weet hoe je een gesprek echt effectief maakt.
Jantine - docent en projectleider
'Echt mooi om te leren dat je met een andere benadering zoveel meer kan bereiken. In plaats van sleuren en trekken en beslissingen voor een leerling te maken. Echt luisteren naar de leerling en hem de leiding geven.'
Esther - studiecoach en docent Engels
‘Het zweet op de juiste rug krijgen, dat was wat mij triggerde. En dat hebben we geweten! Oefenen, oefenen, oefenen en het was leuk, ontspannen en praktisch. De leerling aan het werk zetten op een positieve manier.’
Eric - leraar Expertisepunt
'Op de werkvloer is dit direct toepasbaar. Je merkt het verschil in hoe leerlingen reageren. Ze nemen zelf initiatief, en dat maakt ons werk als docenten zoveel waardevoller.'
Je leert hoe je in een gesprek snel tot de kern komt én de focus houdt, zonder dat het gehaast voelt.
Je ontdekt waarom leerlingen soms geen oplossingen bedenken en hoe jij technieken inzet waarmee zij wél zelf met ideeën komen.
Je leert hoe je een leerling helpt om zelf in te zien dat verandering nodig is, zonder te overtuigen of te waarschuwen.
Je krijgt concrete manieren om leerlingen die afwachten of verwachten dat jij het oplost in beweging te zetten.
Je oefent hoe je met een leerling die niet wil praten tóch een waardevol gesprek kunt hebben dat vertrouwen geeft en tot inzicht leidt.
Anna - studiecoach en docent Nederlands
'Als (studie)coach voer ik elke week meerdere gesprekken met pubers. Zij zijn niet altijd gemotiveerd, dus deze training leek me handig om te volgen. Ik heb handige tools gekregen om mee te oefenen. Het lukt nu veel beter om structuur in een gesprek aan te brengen en ik ben me bewuster van veel dingen, zoals behoudtaal en verandertaal. Pauline voorziet je op een rustige manier, met de nodige humor, van feedback. Aanrader!'
Maeike - docent Engels
'De training motiverende gespreksvoering vond ik heel waardevol. Na tien jaar mentoraat en docentschap dacht ik wel aardige gesprekstechnieken te hebben maar ik heb echt ontzettend veel geleerd. Mijn gesprekken met leerlingen zijn heel anders en veel effectiever geworden.'
Joël - docent Frans
'Pauline biedt met haar training Motiverende Gespreksvoering echt een hands‑on totaalpakket. Vooral de combinatie van de live trainingen met de online leeromgeving en de boeken zorgt ervoor dat je echt kan leren op het moment dat jij wil en dat er een mooi tempo in de trainingen zit. Zeker voor iedereen geschikt die zich in MGV wil verdiepen en gelijk praktisch aan de slag wil. Ik gun elke mentor zo’n cursus!'
Ik ben Pauline. Jarenlang stond ik zelf in de klas en begeleidde ik in mijn eigen onderwijspraktijk leerlingen bij motivatieproblemen. Ik merkte hoe vaak ik tijdens gesprekken harder werkte dan mijn leerlingen.
Ik lag ’s nachts wakker en dacht: hoe krijg ik die leerling nou aan het verstand dat hij het anders moet aanpakken? Maar hoe hard ik ook trok, de leerling ging er geen stap harder door lopen. Dat moest anders!
Toen ik me verdiepte in Motiverende Gespreksvoering ervoer ik zelf het verschil. Mijn gesprekken werden waardevoller en leuker, en ik kon het veel beter loslaten. Precies dat gun ik jou ook.
Ik werk praktisch, nuchter en to the point. In elke training hoor ik terug hoe fijn mensen de sfeer vinden en dat deze uitnodigt om echt te kunnen oefenen.
Wat je tijdens mijn training leert, moet je de volgende dag kunnen toepassen en je het vertrouwen geven om het meteen in te zetten in je gesprekken.
Je bent een absolute beginner. Heb je nog nooit gehoord van gesprekstechnieken of heb je nog geen ervaring met leerlingen begeleiden? Dan is deze training nog niet voor jou.
Je bent op zoek naar een snelle quick fix. Verwacht je met een paar tips klaar te zijn zonder echt je manier van kijken naar gesprekken te veranderen? Dan is deze training niet wat je zoekt.
Je denkt dat je er geen tijd voor hebt. Natuurlijk je hebt het druk en ja een training volgen kost tijd. En dan is het ook nog de bedoeling datje tussendoor oefent... Gelukkig voer je toch al dagelijks gesprekken waarin je het oefenen kan verwerken. En na het volgen van de training merk je ineens dat de verandering in je gesprekken je zelfs tijd oplevert!
Je denkt: bij mijn leerlingen werkt dat toch niet. Als je ervan overtuigd bent dat jouw leerlingen onbereikbaar zijn, is het zonde om te investeren in een methode die juist laat zien dat verandering wél kan.
Vrijdagen 31 oktober, 21 november, 12 december
Maak mij wat wijs! in Ermelo
10:00 tot 16:00 uur
Inclusief lunch
Inclusief het boek 'komt wel goed' en trainingsmaterialen
Maximaal 6 deelnemers, zodat er veel ruimte is voor persoonlijke feedback en oefenen met je eigen casussen
Door de kleine groep is het snel vol. Wacht dus niet te lang met inschrijven als je erbij wilt zijn.