Deze training is voor: docenten VO/MBO, leerkrachten bovenbouw PO, mentoren, coaches, decanen die al bewust bezig zijn met het voeren van gesprekken en het komende schooljaar nog fijnere gesprekken met meer resultaat willen voeren.
En niet voor: onderwijsprofessionals die zich erbij neergelegd hebben dat sommige leerlingen gewoon niet gemotiveerd zijn.
De basis van gespreksvoering is je bekend…
Veel gesprekken lopen dan ook (best) goed. Maar er zijn gesprekken waarvan je denkt dat er meer uit te halen moet zijn.
Vooral in deze situaties:
De leerling heeft voor zichzelf al besloten toch niet gemotiveerd te zijn;
De leerling die geen zin heeft om met jou in gesprek te gaan;
De leerling die veel ‘weet ik niet’ antwoorden geeft en verder ook weinig zegt;
De ‘komt-wel-goed-leerling’ van wie jij je afvraagt of dat echt wel goed komt…
Die gesprekken voelen soms ongemakkelijk en kosten je veel energie omdat jij keihard aan het werk bent.
Het liefst wil je dat ook dat soort gesprekken makkelijk en natuurlijk lopen. Dat het voelt als een echt gesprek. Waarbij er een wisselwerking is tussen jou en de leerling.
Waarbij de leerling degene is die hard aan het werk is. Die denkt hardop na en komt zelf met ideeën en oplossingen. Je ziet dan het ‘kwartje’ vallen bij de leerling.
Zo’n gesprek eindigt met een oplossing die uit de leerling zelf komt en waar jij hooguit aan hebt bijgedragen door de juiste vragen te stellen, maar niet door in te vullen en oplossingen aan te dragen.
Als dat is wat je zoekt, dan is dit jouw training 😊
De training bestaat uit op veel verschillende manieren oefenen (aan de hand van bewezen gesprekstechnieken/interventies), waardoor de kans dat je het daarna niet in de praktijk toe kunt passen nihil is.
In de training Motiverende gespreksvoering word jij in 6 weken de onderwijsprofessional die op een natuurlijke manier waardevolle gesprekken voert met je leerlingen.
Je leert gesprekken voeren waarbij het zweet op de rug staat van de leerling. Door de manier waarop je vragen stelt, door hoe je reageert op de leerling en deze echt aan het denken zet.
Zodat je leerling zelf gaat zeggen: ‘Hier wil ik wel mee aan de slag!’’ En dan zelf ook vaak al een oplossing weet (en zo niet weet jij hoe je deze uit de leerling kunt laten komen.)
Dit is wat je krijgt:
1. Snel tot de kern: je leert hoe je aan het begin van het gesprek snel tot de kern van het probleem komt en hoe je tijdens het gesprek de focus blijft houden. Zonder dat het voelt als check, check snel naar het eind van een gesprek… De leerling voelt juist dat jij alle tijd hebt (zonder dat het hele lange gesprekken zijn…).
2. Oplossingen van de leerling: we onderzoeken wat de redenen zijn waarom leerlingen niet zelf met oplossingen komen in een gesprek en welke technieken jij in kunt zetten om de leerling te helpen wel zelf met die oplossing te komen.
3. De knop om: hoe krijg je de knop om van de leerling die maar ‘komt-wel-goed’ blijft zeggen, maar waarvan jij ziet: dit komt niet goed. Zonder dat je hoeft te gaan overtuigen of te waarschuwen ‘als je zo doorgaat dan…’ We kijken juist naar manieren waardoor de leerling zelf het inzicht krijgt dat het toch wel handig is om iets te gaan doen…
4. Van consumeren naar de actiestand: we gaan aan de slag met verschillende mogelijkheden om die leerling die denkt/verwacht dat jij het allemaal wel zal oplossen zelf in de actiestand te krijgen.
5. Van weerstand naar een openhartig gesprek: Sommige leerlingen hebben bij voorbaat al besloten dat ze niet met jou in gesprek willen of dat ze niet gemotiveerd zijn. We onderzoeken wat er bij jou past om in deze gesprekken de band met leerlingen te verbeteren, waardoor deze het prettig gaat vinden met jou in gesprek te gaan en steeds meer zal vertellen.
Dit is wie je wordt in de training Motiverende gespreksvoering:
😊 Iemand die echt zichzelf is in een gesprek met de leerling en toch super professioneel.
😊 Iemand die de leerling oprecht zo goed mogelijk wil helpen, maar dit op zo’n manier doet dat jij niet uitgeput bent aan het eind van je werkdag.
😊 Iemand die het ‘kwartje kan laten vallen’ bij leerlingen.
😊 Iemand die veel plezier heeft in het werken met leerlingen en daarnaast ook kan genieten en energie heeft voor een leven naast het werk.
😊 Iemand die kan genieten van de gesprekken met leerlingen, omdat je precies weet wat je doet en hoe je kunt reageren op sociaal-wenselijke antwoorden of weerstand.
Als je deze persoon al bent of wilt worden, dan ben je van harte welkom.
Dit is wat je krijgt:
6 verdiepende online live sessies met opnames (6 maandagavonden vanaf 9 september van 19.15 – 20.45 uur) t.w.v. 400,-
Online training de basis van Motiverende gespreksvoering (direct toegang) t.w.v. €249,-
De plenaire gedeeltes van de online sessies worden opgenomen zodat je deze terug kunt kijken als je er niet bij kon zijn (of nog eens als herhaling). Het oefenen in break-out rooms wordt vanwege de privacy niet opgenomen.
BONUS:
Online programma Sneeuwbal Succes t.w.v. €149,-
Een methode waarmee je het zelfvertrouwen van jouw leerlingen boost met snelle successen, waardoor ze juist ook op lange termijn echt iets veranderen.
Praktische to the point videolessen
Na tien jaar mentoraat en docentschap dacht ik wel aardige gesprekstechnieken te hebben maar ik heb echt ontzettend veel geleerd. Mijn gesprekken met leerlingen zijn heel anders en veel effectiever geworden.
Zeker voor iedereen geschikt die zich in MVG wil verdiepen en vooral ook gelijk praktisch aan de slag wil. Denk ook aan de rol van mentor of de begeleiding van stagiaires waarin MVG je echt een niveau verder brengt. Ik gun elke mentor zo'n cursus!
De training heeft mij nog bewuster gemaakt van de manier van gesprekken voeren, door het geleerde toe te passen merk je dat leerlingen opener zijn en vaak met eigen oplossingen komen. Pauline is een fijne trainer, ze geeft feedback waarmee je echt aan de slag kunt. Kortom: deze training is een aanrader!